Rekrutacje na rok szkolny 2025/26

Rekrutacja do przedszkoli i oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej – prowadzonych przez gminę Leszno na rok szkolny 2025/2026

Postępowanie rekrutacyjne do samorządowych przedszkoli i oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej na rok szkolny 2025/2026 prowadzi się w oparciu o przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.).

Postępowanie prowadzone będzie z użyciem systemu elektronicznych rekrutacji: leszno.rekrutacje.edu.pl

Rekrutację na rok szkolny 2025/2026 prowadzić będą od 19 lutego 2025 roku:

  • Publiczne Przedszkole Nr 1 w Lesznie im. „Leśnych Skrzatów” ul. Polna 22;
  • Publiczne Przedszkole Przyjaciół Puszczy Kampinoskiej w Zaborowie ul. Szkolna 6;
  • Oddział Przedszkolny w Szkole Podstawowej w Zaborowie, ul Stołeczna 182 (5-6 latki)

W postępowaniu rekrutacyjnym biorą udział dzieci zamieszkałe w Gminie Leszno:

  • dzieci 3-4-5-6 letnie (urodzone w latach 2019-2022),
  • dzieci, którym odroczono obowiązek szkolny.

Postępowanie rekrutacyjne prowadzone jest w terminach określonych w harmonogramie:

Termin w postępowaniu rekrutacyjnym w 2025 r. Rodzaj czynności Dodatkowe informacje
Kontynuacja edukacji przedszkolnej
od 19 lutego
do 26 lutego godz. 1600
 
Potwierdzenie przez rodziców/prawnych opiekunów woli kontynuowania przez dziecko edukacji przedszkolnej w kolejnym roku szkolnym 2025/2026 w dotychczasowym przedszkolu

Potwierdzenie kontynuacji edukacji przedszkolnej przez złożenie deklaracji poprzez system informatyczny: System rekrutacji do placówek oświatowych Gminy Leszno leszno.rekrutacje.edu.pl  
Rekrutacja do przedszkoli/oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej
od 27 lutego
do 18 marca godz. 1600
Złożenie, rejestracja w systemie rekrutacyjnym wniosków o przyjęcie do przedszkola   Złożenie wniosku w systemie rekrutacji zgodnie z instrukcją leszno.rekrutacje.edu.pl Uwaga:
Wniosek nie podpisany podpisem elektronicznym, należy wydrukować, podpisać (obydwoje rodzice) i następnie złożyć w przedszkolu pierwszego wyboru wraz z wszystkimi niezbędnymi załącznikami (dokumentami) potwierdzającymi spełnienie wybranych kryteriów.
27 marca godz. 1000 Podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych. Listy umieszczone
na tablicy informacyjnej
w siedzibie przedszkola/szkoły podstawowej. Informacja ta będzie również dostępna w systemie rekrutacji, po zalogowaniu się na koncie rodzica.
od 27 marca od godz. 1000
do 4 kwietnia do godz. 1600
Potwierdzenie przez rodzica kandydata woli przyjęcia dziecka do przedszkola Rodzice/prawni opiekunowie potwierdzają wolę przyjęcia dziecka w systemie rekrutacji po zalogowaniu się na koncie rodzica.  
9 kwietnia godz. 1000   Podanie do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i dzieci nieprzyjętych.  Listy umieszczone na tablicy informacyjnej
w siedzibie przedszkola/szkoły podstawowej. Informacja będzie także dostępna w systemie rekrutacji, po zalogowaniu się na koncie rodzica.

Procedura odwoławcza
od 9 kwietnia od godz. 1000   Rodzice/ prawni opiekunowie mają możliwość złożenia wniosku o sporządzenie przez komisję rekrutacyjną uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka. Wnioski odwoławcze można składać w terminie do 3 dni od dnia opublikowania listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych.
Przygotowanie przez komisję rekrutacyjną i wydanie uzasadnienia odmowy przyjęcia. Do 3 dni od dnia złożenia wniosku o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia.
Rodzice/ prawni opiekunowie mają możliwość złożenia do dyrektora przedszkola/szkoły podstawowej odwołania od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej. W terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia rodzice/prawni opiekunowie mogą wnieść do dyrektora przedszkola/szkoły podstawowej odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
Rozpatrzenie przez dyrektora przedszkola/ szkoły podstawowej odwołań i przekazanie informacji zainteresowanym. 3 dni od dnia złożenia odwołania.
Postępowanie uzupełniające do przedszkoli i oddziału przedszkolnego
30 maja

Ogłoszenie informacji o wolnych miejscach – na tablicy informacyjnej w siedzibie przedszkola/szkoły i na stronach internetowych placówek.  
od 30 maja
do 5 czerwca godz. 1600
Składanie wniosków w systemie rekrutacji  
11 czerwca  godz. 1000 Podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych i niezakwalifikowanych.    
od 11 czerwca do 17 czerwca do godz. 1600 Potwierdzenie woli zapisu dziecka w przedszkolu/szkole podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane.  
23 czerwca godz. 1000 Podanie do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych i dzieci nieprzyjętych
w postępowaniu uzupełniającym.
 
od 23 czerwca Procedura odwoławcza. Wnioski odwoławcze można składać w terminie 3 dni
od dnia opublikowania listy dzieci przyjętych i nieprzyjętych
w postępowaniu uzupełniającym.
29 sierpnia 2025 r. Ogłoszenie informacji o wolnych miejscach – na tablicy informacyjnej w siedzibie przedszkola/szkoły.  

  • Kontynuacja wychowania przedszkolnego przez dzieci uczęszczające do przedszkoli w bieżącym roku szkolnym (2024/2025)

W terminie 7 dni poprzedzających termin rozpoczęcia postępowania rekrutacyjnego rodzice/prawni opiekunowie dzieci, które obecnie uczęszczają do przedszkoli gminnych składają deklarację o kontynuowaniu wychowania przedszkolnego w tym przedszkolu w roku szkolnym 2024/2025 (to jest wg. harmonogramu od 19 lutego do 26 lutego 2025 r.).

Przed przystąpieniem do składania wniosku (deklaracji o kontynuowaniu edukacji przedszkolnej w dotychczasowym przedszkolu) należy zapoznać się z instrukcją dla rodziców dostępną w systemie rekrutacyjnym.

Postępowanie rekrutacyjne przeprowadza się na wolne miejsca w danym przedszkolu, na wniosek rodziców/prawnych opiekunów. Termin składania wniosków rozpoczyna się od dnia 27 lutego 2024 r., a kończy się 18 marca o godz. 16.00.

  • Wniosek o przyjęcie dziecka należy wypełnić zgodnie z instrukcją.
  • Do wniosku o przyjęcie należy dołączyć dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów, w tym oświadczenia. Wzory oświadczeń udostępnia się w zakładce oświadczenia do wniosku.

  • Wniosek, podpisem elektronicznym (tzw. Profilem Zaufanym), podpisują oboje rodzice/prawni opiekunowie dziecka,
  • Podpisy złożone we wniosku są potwierdzeniem zgodności informacji zawartych we wniosku ze stanem faktycznym.

W przypadku nie posiadania profilu zaufanego, wniosek po zarejestrowaniu w systemie elektronicznych rekrutacji należy wydrukować (wraz ze wszystkimi załącznikami potwierdzającymi spełnianie kryteriów), podpisać przez obydwoje rodziców i następnie – złożyć w przedszkolu pierwszego wyboru.

Informacje dotyczące toku postępowania rekrutacyjnego i wynik rekrutacji będą udostępniane rodzicowi/opiekunowi prawnemu w systemie rekrutacyjnym po zalogowaniu się na koncie rodzica/opiekuna.

Kryteria rekrutacji do przedszkoli i oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej – prowadzonych przez Gminę Leszno

W postępowaniu rekrutacyjnym do gminnych przedszkoli i oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej na rok szkolny 2025/2026 obowiązują:

  • kryteria określone w art. 131 ust. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r., poz. 737 ze zm.) tzw. kryteria ustawowe,

oraz

  • kryteria określone w uchwale nr XXXI/179/2017 Rady Gminy Leszno z dnia
    22 lutego 2017r. w sprawie określenia kryteriów rekrutacji na drugim etapie postępowania rekrutacyjnego do publicznych przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w publicznej szkole podstawowej (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2017 r. poz. 2011), tzw. kryteria lokalne.

  • W przypadku liczby kandydatów większej niż liczba wolnych miejsc, w pierwszej kolejności brane są pod uwagę kryteria ustawowe (pierwszy etap), a następnie kryteria lokalne (drugi etap).
  • Każdemu kryterium przypisana jest określona liczba punktów.

  • Spełnianie kryteriów należy potwierdzić, dołączając do wniosku określone niżej dokumenty.
  • W przypadku nieprzedłożenia dokumentów potwierdzających spełnianie kryteriów oraz
    w sytuacji braku potwierdzenia okoliczności zawartych w oświadczeniu, komisja rekrutacyjna w przedszkolu/szkole podstawowej rozpatrując wniosek, nie uwzględnia danego kryterium.
  • Wielodzietność rodziny kandydata oznacza rodzinę, która wychowuje troje i więcej dzieci (art. 4 pkt 42 ustawy Prawo oświatowe).
  • Samotne wychowywanie dziecka oznacza wychowywanie dziecka przez pannę, kawalera, wdowę, wdowca, osobę pozostającą w separacji orzeczonej prawomocnym wyrokiem sądu, osobę rozwiedzioną, chyba że osoba taka wychowuje wspólnie co najmniej jedno dziecko
    z jego rodzicem (art. 4 pkt 43 ustawy Prawo oświatowe).

Kryteria ustawowe – brane pod uwagę na pierwszym etapie postępowania rekrutacyjnego:
L.p. Kryteria Liczba punktów
1. Wielodzietność rodziny kandydata Zgodnie z art. 131 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe kryteria ustawowe mają jednakową wartość.
2. Niepełnosprawność kandydata
3. Niepełnosprawność jednego z rodziców kandydata
4. Niepełnosprawność obojga rodziców kandydata
5. Niepełnosprawność rodzeństwa kandydata
6. Samotne wychowywanie kandydata w rodzinie
7. Objęcie kandydata pieczą zastępczą

Numer kryt. Kryteria lokalne: Liczba punktów
1. dziecko sześcioletnie objęte obowiązkowym rocznym przygotowaniem przedszkolnym oraz dziecko pięcioletnie i dziecko z odroczonym obowiązkiem szkolnym 120
2. dziecko czteroletnie oraz dziecko trzyletnie ubiegające się o przyjęcie do przedszkola położonego w odległości do 3 km od miejsca zamieszkania dziecka lub do przedszkola położonego najbliżej od miejsca zamieszkania dziecka 40
3. dziecko, którego obydwoje rodzice/opiekunowie prawni, albo rodzic samotnie wychowujący dziecko, pracują, wykonują pracę na podstawie umowy cywilnoprawnej, uczą się w systemie dziennym, prowadzą gospodarstwo rolne lub działalność gospodarczą 12
4. dziecko, którego rodzeństwo będzie kontynuować edukację przedszkolną w tym przedszkolu w roku szkolnym, którego dotyczy rekrutacja 8
5. dziecko, którego rodzice/ prawni opiekunowie albo rodzic/ opiekun prawny mieszkają/a na terenie Gminy Leszno i rozliczają/a podatek dochodowy od osób fizycznych w urzędzie skarbowym właściwym dla osób zamieszkałych na terenie Gminy Leszno 4

Dokumenty, które rodzice/prawni opiekunowie dołączają do wniosku: 
Dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów ustawowych
:

(art. 150 ust. 2 pkt 1 ustawy Prawo oświatowe)

  1. Oświadczenie o wielodzietności rodziny kandydata.
  2. Orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawność, orzeczenie o niepełnosprawności lub o stopniu niepełnosprawności lub orzeczenie równoważne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2024 r. poz. 44).
  3. Prawomocny wyroku sądu rodzinnego orzekający rozwód lub separację lub akt zgonu oraz oświadczenie o samotnym wychowywaniu dziecka oraz niewychowywaniu dziecka wspólnie z jego rodzicem.
  4. Dokument poświadczający objęcie dziecka pieczą zastępczą zgodnie z ustawą
    z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i pieczy zastępczej (Dz. U. z 2025 r. poz. 49).

Dokumenty składa się w oryginale, notarialnie poświadczonej kopii albo w postaci urzędowo poświadczonego odpisu lub wyciągu z dokumentu lub kopii poświadczonej za zgodność z oryginałem przez rodzica/prawnego opiekuna.

Oświadczenia składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści: „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. 

Dokumenty potwierdzające spełnianie kryteriów lokalnych:

  1. dla kryterium nr 1 – data urodzenia dziecka podana we wniosku o przyjęcie do przedszkola lub do oddziału przedszkolnego;
  2. dla kryterium nr 2 – oświadczenie o miejscu zamieszkania dziecka w odległości do 3 km od przedszkola lub w odległości od przedszkola, które jest przedszkolem najbliżej położonym od miejsca zamieszkania dziecka;
  3. dla kryterium nr 3 – oświadczenie o zatrudnieniu, oświadczenie o prowadzeniu gospodarstwa rolnego, oświadczenie o prowadzeniu działalności gospodarczej;
  4. dla kryterium nr 4 – informacja podana we wniosku o przyjęcie dziecka do przedszkola;
  5. dla kryterium nr 5 – oświadczenie rodziców/ opiekunów prawnych.

________________________________________________________________________________________________________

Rekrutacja do klas I w szkołach podstawowych na rok szkolny 2025/2026

Podstawy prawne:

Zasady przyjęć do klas I w szkołach podstawowych, dla których organem prowadzącym jest Gmina Leszno, zostały przygotowane w oparciu o zapisy:

  • ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe (Dz. U. z 2024 r. poz. 737 ze zm.),
  • uchwały Nr XXXI/180/2017 z dnia 22 lutego 2017r. (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2017 r. poz. 2012) w sprawie określenia kryteriów rekrutacji i liczby punktów za poszczególne kryteria oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Leszno z udziałem kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły.

Informacje ogólne

  1. Gmina Leszno jest organem prowadzącym dla dwóch szkół podstawowych:
  2. Szkoła Podstawowa im. Stefana Batorego w Lesznie ul. Leśna 13,
  3. Szkoła Podstawowa im. Powstańców 1863 Roku w Zaborowie ul. Stołeczna 182.
  4. Do klas I przyjmowane są:
  5. dzieci 7 letnie (urodzone w roku 2018) – objęte obowiązkiem szkolnym,
  6. dzieci 6 letnie (urodzone w roku 2019) – zgodnie z wolą rodziców (na wniosek rodziców), jeżeli dziecko korzystało z wychowania przedszkolnego w poprzednim roku szkolnym (2024/2025), albo posiada opinię poradni psychologiczno-pedagogicznej o możliwości rozpoczęcia nauki w szkole podstawowej.

Zasady przyjęć

Rekrutacja do szkół podstawowych na rok szkolny 2025/2026 prowadzona będzie poprzez system informatyczny: System rekrutacji do placówek oświatowych Gminy Leszno. Adres strony internetowej systemu rekrutacji: leszno.rekrutacje.edu.pl

Rekrutacja rozpoczyna się 19 lutego 2025 roku. Wnioski rekrutacyjne można składać do 18 marca 2025 roku. Po wejściu na stronę systemu informatycznego należy najpierw zapoznać się z instrukcją dla rodziców.

Kandydaci zamieszkali w obwodzie danej szkoły

  • kandydaci zamieszkali w obwodzie szkoły podstawowej, którzy ubiegają się o przyjęcie do klasy I wyłącznie w tej szkole – przyjmowani są z urzędu. Rodzice /opiekunowie kandydatów składają wniosek w systemie rekrutacji i wybierają szkołę obwodową.

Skorzystanie z miejsca w szkole obwodowej jest prawem, a nie obowiązkiem tzn. dziecko ma zapewnione miejsce w klasie I w szkole obwodowej, ale rodzice mogą starać się o przyjęcie dziecka do innej szkoły.

Kandydaci spoza obwodu

  • kandydaci, dla których wybrana szkoła nie jest szkołą obwodową, biorą udział w postępowaniu rekrutacyjnym.

    • kandydaci przyjmowani są zgodnie z kryteriami określonymi przez Radę Gminy Leszno.

HARMONOGRAM REKRUTACJI DO KLAS I PUBLICZNYCH SZKÓŁ PODSTAWOWYCH NA ROK SZKOLNY 2025/2026 W GMINIE LESZNO

Termin w postępowaniu rekrutacyjnym w 2025 r. Rodzaj czynności Dodatkowe informacje
DOTYCZY KANDYDATÓW ZAMIESZKAŁYCH W OBWODZIE SZKOŁY
Od 19 lutego do 18 marca
godz. 1600
Do klasy I publicznej szkoły podstawowej, której ustalono obwód przyjmuje się dzieci zamieszkałe w obwodzie tej szkoły na podstawie zgłoszenia rodzica zgodnie z art. 133 ustawy Prawo oświatowe. Zgłoszenia dokonuje się poprzez złożenie wniosku
w Systemie rekrutacji do placówek oświatowych Gminy Leszno: leszno.rekrutacje.edu.pl  
DOTYCZY KANDYDATÓW ZAMIESZKAŁYCH POZA OBWODEM SZKOŁY
od 19 lutego do 18 marca
godz. 1600  
Złożenie wniosku o przyjęcie kandydata do klasy pierwszej szkoły podstawowej
poprzez system rekrutacyjny:  leszno.rekrutacje.edu.pl
Złożenie przez rodziców /prawnych opiekunów
wniosku w systemie rekrutacyjnym zgodnie z instrukcją.
27 marca godz. 1000 Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów zakwalifikowanych i kandydatów niezakwalifikowanych.   Listy umieszczone
na tablicy informacyjnej
w siedzibie szkoły podstawowej. Informacja będzie również dostępna w systemie rekrutacji po zalogowaniu się na koncie rodzica.
od 27 marca godz. 10 00 
do 4 kwietnia godz. 16 00 
Złożenie potwierdzenia woli zapisu dziecka w szkole podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane. Rodzice/prawni opiekunowie potwierdzają wolę przyjęcia dziecka w systemie rekrutacji po zalogowaniu się na koncie rodzica.
9 kwietnia godz. 1000 Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych.  Listy umieszczone
na tablicy informacyjnej
w siedzibie szkoły podstawowej.
Informacja będzie również dostępna w systemie rekrutacji po zalogowaniu się na koncie rodzica.
Procedura odwoławcza
od 9 kwietnia godz. 10 00   Rodzice/ prawni opiekunowie mają możliwość złożenia wniosku o sporządzenie przez komisję rekrutacyjną uzasadnienia odmowy przyjęcia dziecka. Wnioski można składać
do 3 dni od dnia podania do publicznej wiadomości listy dzieci przyjętych
i nieprzyjętych.
Przygotowanie przez komisję rekrutacyjną i wydanie uzasadnienia odmowy przyjęcia. Do 3 dni od dnia złożenia wniosku o sporządzenie uzasadnienia odmowy przyjęcia.

Rodzice/ prawni opiekunowie mają możliwość złożenia do dyrektora szkoły podstawowej odwołania
od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
W terminie 3 dni od dnia otrzymania uzasadnienia rodzice/prawni opiekunowie mogą wnieść do dyrektora szkoły podstawowej odwołanie od rozstrzygnięcia komisji rekrutacyjnej.
Rozpatrzenie przez dyrektora szkoły podstawowej odwołań i przekazanie informacji zainteresowanym. 3 dni od dnia złożenia odwołania.
Postępowanie uzupełniające do klas pierwszych szkół podstawowych
5 maja Ogłoszenie informacji o wolnych miejscach  
od 6 maja   godz. 1000
do 3
0 maja
Składanie wniosków wraz z dokumentami potwierdzającymi spełnianie kryteriów.  
11 czerwca godz. 1000 Podanie do publicznej wiadomości listy kandydatów zakwalifikowanych
i niezakwalifikowanych.
 
od 11 czerwca godz. 1000
do 16 czerwca godz. 1600
Złożenie potwierdzenia woli zapisu dziecka w szkole podstawowej, do której dziecko zostało zakwalifikowane.  
18 czerwca godz. 1000 Podanie do publicznej wiadomości przez komisję rekrutacyjną listy kandydatów przyjętych i kandydatów nieprzyjętych
w postępowaniu uzupełniającym.
 
od 18 czerwca Procedura odwoławcza.  
29 sierpnia 2025 r. Ogłoszenie informacji o wolnych miejscach – na tablicy informacyjnej w siedzibie szkoły.  

Kryteria rekrutacji do klas pierwszych szkół podstawowych oraz ich wartość wyrażona w punktach, które stosuje się w przeprowadzeniu postępowania rekrutacyjnego, w przypadku kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły[1]

L p. Określenie Kryterium Liczba punktów
1. Kandydat zamieszkały w Gminie Leszno 10
2. Rodzeństwo kandydata będzie realizowało obowiązek szkolny w roku szkolnym którego dotyczy rekrutacja, w tej szkole 5
3. Rodzice kandydata są zatrudnieni, lub prowadzą działalność gospodarczą w Gminie Leszno 5

Dokumentami potwierdzającymi spełnienie kryteriów, są:

  • dla kryterium nr 1 – oświadczenie rodzica o miejscu zamieszkania kandydata na terenie Gminy Leszno;
  • dla kryterium nr 2 – oświadczenie rodzica, że rodzeństwo kandydata będzie realizowało obowiązek szkolny w roku szkolnym którego dotyczy rekrutacja, w tej szkole; 
  • dla kryterium nr 3 – oświadczenie rodzica o zatrudnieniu lub prowadzeniu działalności gospodarczej na terenie Gminy Leszno.

[1]Uchwała Nr XXXI/180/2017 z dnia 22 lutego 2017r. (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2017r. poz. 2012) w sprawie określenia kryteriów rekrutacji i liczby punktów za poszczególne kryteria oraz dokumentów niezbędnych do ich potwierdzenia w postępowaniu rekrutacyjnym do publicznych szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Leszno z udziałem kandydatów zamieszkałych poza obwodem szkoły.